איך ביקור קבוע בספא ומבכון כושר שומר לנו על המפרקים לאורך זמן?

בעידן הלחוץ בו אנחנו חיים יש חשיבות לפסק זמן ולהטענת מצברים וכן מודעות גבוהה לשמירה על הכושר ורגיעה לתפקוד מטבי ואיכות חיים. רבים בוחרים אם כן לבקר על בסיס קבוע בספא ובמכון כושר כחלק אינטגרלי משגרת החיים.

מעבר לניתוק ממה שמחכה מחוץ לכותלי המקום היומיום והטענת אנרגיה מדובר באלטרנטיבה מומלצת לשמירה על המפרקים לאורך זמן.

כיצד עיסוי וג’קוזי יכולים לסייע בהתמודדות עם כאבי מפרקים?

מדי שנה יותר ויותר אנשים סובלים מכאבי מפרקים בשל המאמץ היומיומי, שחיקת הסחוס ההולכת וגוברת במשך השנים או בעיות מפרק בשל תאונה או פציעה.
כאבי מפרקים משתנים מאחד לאחד ויש מי שיחוו אותם בדמות תסמינים של נוקשות, נפיחות או עיוות במפרקים ובסיטואציות קיצוניות הכאב במפרק בין אם הוא חולף ובא או מתמשך יפגע גם בטווח התנועה. הכאב עשוי לצוף בעת תנועה ספציפית או בכלל בעמידה.

בעיות מפרקים מקשות מאוד על התפקוד ובמקרים מסוימים, כאשר עולה הצורך להחליף את אזור המפרק הפגום במשתל מלאכותי, יש צורך בפרוצדורה כירורגית של החלפת מפרק הברך או הירך. ניתוח זה בעל הצלחה גבוהה והשתלים המתקדמים כיום מדמים תנועה טבעית של הגוף, אך לעיתים ניתן למנוע או לעכב את ההגעה לניתוח על ידי ניהול אורח חיים נכון.

ביקור בספא יכול לסייע במצבים שונים של דלקת מפרקים כמו דלקת מפרקים ניוונית בברך. למעשה, מחקר שפורסם בכתב העת Journal of General Internal Medicine, גילה שעיסוי מועיל לאנשים עם אוסטאוארתריטיס בברך והמשתתפים שקיבלו עיסוי למשך שעה אחת לשבוע חוו שיפור משמעותי בכאב ובתנועתיות לאחר שמונה שבועות.

בנוסף, מחקרים שונים הראו שביקור בספא יכול להוריד את ייצור הגוף של הורמון הלחץ קורטיזול ולאפשר שינה טובה שיכולה לסייע בהתמודדות עם כאבי מפרקים. שהייה במים חמים בעלת יתרונות רבים לבעלי בעיות מפרק בהגברת זרם הדם והפחתת הכאב וטבילה בג’קוזי או בבריכה חמה יכולה לסייע בהעלאת הגמישות ובאופן כללי, שחייה נחשבת לפעילות גופנית מומלצת לסובלים מבעיות מפרק כי במים אין בעיית משקל וקל יותר לבצע פעילות.
ביקור קבוע בספא, סאונה, ג’קוזי, טיפולים ושמירה על כושר גופני במכון כושר יכול גם למנוע מלכתחילה כאבי מפרק כל עוד מבצעים חימום ומתיחות ואת התנועות והשימוש במכשירים בדרך מדויקת בהתאמה אישית.

מה הקשר בין פעילות גופנית לשמירה על המפרקים?

הן ספא והן מכון כושר יכולים לסייע בהגברת זרימת הדם בגוף כולל במפרקים וכך מקבלים גם חומרים מזינים חשובים שיכולים לסייע בשמירה על המפרקים. למעשה, המפרקים מוקפים בפיסת רקמה דקה המכונה קרום סינוביאלי המייצר את הנוזל שמשמן את המפרקים והיות ולסחוס אין אספקת דם עצמאית הוא מסתמך על החומרים המזינים מנוזל זה ובפעילות גופנית כאשר חלה הגברת זרימת הדם הקרום מקבל חומרים מזינים יותר.

פעילות הגופנית כשלעצמה תורמת לחיזוק השרירים, הרצועות והגידים שמגנים על המפרק ומפחיתים לחץ על המפרקים המוחלשים, מסייעים במציאת איזון, שיווי משקל וחלוקה נכונה של עומסים. כמובן שחשוב לבחור את התרגילים לפי המצב כמו אימוני כוח ולהתארגן על ציוד מגן לפעילות גופנית דוגמת מגיני ברכיים ונעלי ספורט איכותיות או מדרסים במידת הצורך, מזרן טוב ולהימנע ככל שניתן מפציעות על ידי תרגול מדויק והכוונה של מאמן.
פעילות גופנית במכון כושר יכולה גם לשפר את המצב הנפשי ולהעלות את האנדורפינים שגורמים לתחושה טובה יותר שחיונית לשנת לילה טובה ולמצב רגשי מאוזן וקריטית גם לניהול הכאב כך שאם מתמודדים עם כאב כרוני ממפרקים אפשר להפחית כך את עוצמת הכאב.